Logeeradressen waar je de échte Kempen proeft? Die herken je voortaan aan het label ‘Pure Kempen’. Na de producenten van streekproducten ontving ook een eerste reeks logiesuitbaters het felbegeerde label.

Het kwaliteitslabel maakt deel uit van het project ‘Pure Kempen’. Een merk van Rurant vzw (platform voor rurale ontwikkeling) i.s.m. Toerisme Provincie Antwerpen (TPA), Unizo Kempen en vzw Kempens Landschap.
 
Een logies moet aan verschillende criteria voldoen om het label te kunnen krijgen: het streekgebonden gehalte van de ligging, het gebouw, het onthaal en de maaltijden, het wordt allemaal ter plaatse bekeken door TPA.
 
10 gastenkamers en 2 campings doorliepen de procedure glansrijk en zijn vandaag de trotse eigenaar van het label.
 
Gedeputeerde voor toerisme Inga Verhaert: “Een passie voor de Kempen vormt de rode draad, maar de uitbaters vullen die telkens anders in. Zo kun je logeren in een 700 jaar oude hoeve langs de Neteboorden of in een schitterende cottagevilla op wandelafstand van de Kalmthoutse Heide. En dan is er de persoonlijke toets: een streekbiertje bij een knetterend haardvuur, overheerlijke Hoogstraatse aardbeien bij het ontbijt of verhalen van Aster Berkhof in de bibliotheek. Het zijn die lokale extraatjes die een verblijf zo bijzonder maken.”
 
10 gastenkamers met label ‘Pure Kempen’
15Inn in Balen
Hullebrug in Itegem (Heist-op-den-Berg)
Villa Konijnenberg in Kalmthout
Domus Silva in Koningshooikt (Lier)
Seringenhof in Wechelderzande (Lille)
Alverweghe in Merksplas
TSpijker in Mol
De Heren van Sfeer in Retie
Tuin der Zinnen in Rijkevorsel
Galgeveld in Loenhout (Wuustwezel)
 
2 campings met label ‘Pure Kempen’
Floreal Kempen in Kasterlee
Baalse Hei in Turnhout
 
 
Het Pure Kempen-verhaal eindigt hier niet. Dirk Yzewyn, directeur TPA: “Binnenkort kunnen ook hotels en vakantiewoningen een dossier indienen. Kwaliteit blijft de norm: we mikken op een 25-tal adressen. Tegelijk voert TPA de promotie van de gelabelde adressen op. Zopas verscheen de brochure ‘Kortweg Pure Kempen’, waarin we de 12 adressen uitgebreid voorstellen. Het mooie is dat alle partners erbij winnen. De regio krijgt er tientallen enthousiaste ambassadeurs bij. De uitbaters een sterke promotiecampagne. En de toerist een kwaliteits- en karaktervol logies, waar hij ongetwijfeld ook een fan van de Kempen wordt.”